Kysymykset
Sokraattiset kysymykset ovat avoimia, tutkiskelevia kysymyksiä, jotka on suunniteltu edistämään erilaisten ajatusten kriittistä arviointia sekä uusien ajatusten kehittämistä. Alla joitain esimerkkejä tällaisista kysymyksistä:
Lisäselvityskysymyksiä
- Mitä tarkoitat ________lla?
- Mikä on pääajatuksesi?
- Kuinka ______ liittyy ______n?
- Voisitko ilmaista asian toisin sanoin?
- Onko perusajatuksesi ______ vai _____?
- Mikä on mielestäsi tämän asian ydin?
- Katsotaanpa ymmärränkö sinua; tarkoitatko ______ vai _____?
- Kuinka tämä liittyy ongelmaamme/keskusteluumme/aiheeseemme?
- Mitä sinä, Mikko, tarkoitat tällä huomautuksella? Mitä arvelet Mikon tarkoittavan huomautuksellaan?
- Jaana, voitko kertoa lyhyesti omin sanoin mitä Riku sanoi? ? Riku tätäkö tarkoitit?
- Voisitko mainita esimerkin?
- Voisiko tämä olla esimerkkinä? ?
- Voisitko selittää tätä tarkemmin?
- Voisitko kertoa tästä lisää?
- Miksi sanot näin?
Kysymyksiä, jotka selvittävät olettamuksia
- Mitä oletat?
- Mitä Jenni olettaa?
- Mitä voisimme olettaa sen sijaan?
- Näytät olettavan, että _____. Ymmärränkö oikein?
- Koko pohdintasi perustuu ajatukseen, että _____. Miksi olet perustanut pohdintasi ______:n etkä ______:n?
- Näytät olettavan ______. Millä perusteella pidät sitä itsestään selvänä?
- Onko asia aina näin? Miksi ajattelet, että olettamus pitää paikkansa tässä tapauksessa?
- Miksi joku tekisi tällaisen johtopäätöksen?
Kysymyksiä, jotka selvittävät syitä ja todisteita
- Mainitse esimerkki.
- Kuinka tiedät tämän?
- Miksi luulet, että se on totta?
- Miten todistat sen?
- Mitä merkitystä sillä on?
- Millä perusteella sanot noin?
- Mitä muuta informaatiota tarvitset?
- Voisitko selittää meille perustelusi?
- Ovatko nämä perustelut riittäviä?
- Miksi sanot noin?
- Miten päädyit tuohon uskomukseen?
- Miten tuo soveltuu tähän tapaukseen?
- Mikä saisi sinut muuttamaan mielesi?
- Mutta onko se hyvä todiste tuon uskomuksen puolesta?
- Onko syytä epäillä tuota todistetta?
- Kuka voi tietää onko se totta?
- Mitä sanoisit henkilölle, joka väittää että ______?
- Onko jollain toisella tätä näkemystä tukevia todisteita?
- Millä perusteella tulit tuohon johtopäätökseen?
- Kuinka voimme selvittää, onko se totta?
Näkökantoja ja tulevaisuudennäkymiä selvittäviä kysymyksiä
- Termi "viitata" voi vaatia selvennystä nuorten opiskelijoiden ollessa kyseessä.
- Mihin viittaat tuolla kommentilla?
- Kun sanot _____, viittaatko _______?
- Mutta jos noin tapahtuisi, mitä muuta tapahtuisi sen seurauksena? Miksi?
- Mikä vaikutus sillä olisi?
- Tapahtuisiko noin ehdottomasti vai vain mahdollisesti/luultavasti?
- Mikä on vaihtoehto?
- Jos on ______ ja ______ on totta, mikä muu voisi myös olla totta?
- Jos väitämme, että _____ on eettisesti oikein, onko myös ______?
Kysymyksiä, jotka selvittävät johtopäätöksiä ja seurauksia
- Kuinka voimme selvittää asian?
- Mitä tämä kysymys edellyttää?
- Kysyisikö _______ tämän kysymyksen eri tavalla?
- Kuinka joku voisi ratkaista tämän kysymyksen?
- Voimmeko lainkaan eritellä tätä kysymystä?
- Onko tämä kysymys selvä? Ymmärrämmekö sen?
- Onko tähän kysymykseen helppo vai vaikea vastata? Miksi?
- Pyydetäänkö meitä tässä kysymyksessä arvioimaan jotain? Mitä?
- Olemmeko kaikki sitä mieltä, että kysymys on tästä?
- Jotta voisimme vastata tähän kysymykseen, mihin muihin kysymyksiin meidän on ensin vastattava?
- En ole varma, ymmärränkö miten sinä tulkitset tämän kysymyksen. Onko tämä sama kuin _____?
- Miten _____ ilmaisisi tämän asian?
- Miksi tämä asia on tärkeä?
- Onko tämä tärkein kysymys vai onko tässä jokin taka-ajatus, josta oikeastaan on kyse?
Questions adapted from Paul, R. (1993). Critical Thinking: How To Prepare Students for a Rapidly Changing World: Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.
Kaikkien ohje-tiedostojen hakemisto