Kysymykset

Sokraattiset kysymykset ovat avoimia, tutkiskelevia kysymyksiä, jotka on suunniteltu edistämään erilaisten ajatusten kriittistä arviointia sekä uusien ajatusten kehittämistä. Alla joitain esimerkkejä tällaisista kysymyksistä:

Lisäselvityskysymyksiä

  • Mitä tarkoitat ________lla?
  • Mikä on pääajatuksesi?
  • Kuinka ______ liittyy ______n?
  • Voisitko ilmaista asian toisin sanoin?
  • Onko perusajatuksesi ______ vai _____?
  • Mikä on mielestäsi tämän asian ydin?
  • Katsotaanpa ymmärränkö sinua; tarkoitatko ______ vai _____?
  • Kuinka tämä liittyy ongelmaamme/keskusteluumme/aiheeseemme?
  • Mitä sinä, Mikko, tarkoitat tällä huomautuksella?
  • Mitä arvelet Mikon tarkoittavan huomautuksellaan?
  • Jaana, voitko kertoa lyhyesti omin sanoin mitä Riku sanoi?
  • ? Riku tätäkö tarkoitit?
  • Voisitko mainita esimerkin?
  • Voisiko tämä olla esimerkkinä?
  • ?
  • Voisitko selittää tätä tarkemmin?
  • Voisitko kertoa tästä lisää?
  • Miksi sanot näin?

Kysymyksiä, jotka selvittävät olettamuksia

  • Mitä oletat?
  • Mitä Jenni olettaa?
  • Mitä voisimme olettaa sen sijaan?
  • Näytät olettavan, että _____. Ymmärränkö oikein?
  • Koko pohdintasi perustuu ajatukseen, että _____. Miksi olet perustanut pohdintasi ______:n etkä ______:n?
  • Näytät olettavan ______. Millä perusteella pidät sitä itsestään selvänä?
  • Onko asia aina näin?
  • Miksi ajattelet, että olettamus pitää paikkansa tässä tapauksessa?
  • Miksi joku tekisi tällaisen johtopäätöksen?

Kysymyksiä, jotka selvittävät syitä ja todisteita

  • Mainitse esimerkki.
  • Kuinka tiedät tämän?
  • Miksi luulet, että se on totta?
  • Miten todistat sen?
  • Mitä merkitystä sillä on?
  • Millä perusteella sanot noin?
  • Mitä muuta informaatiota tarvitset?
  • Voisitko selittää meille perustelusi?
  • Ovatko nämä perustelut riittäviä?
  • Miksi sanot noin?
  • Miten päädyit tuohon uskomukseen?
  • Miten tuo soveltuu tähän tapaukseen?
  • Mikä saisi sinut muuttamaan mielesi?
  • Mutta onko se hyvä todiste tuon uskomuksen puolesta?
  • Onko syytä epäillä tuota todistetta?
  • Kuka voi tietää onko se totta?
  • Mitä sanoisit henkilölle, joka väittää että ______?
  • Onko jollain toisella tätä näkemystä tukevia todisteita?
  • Millä perusteella tulit tuohon johtopäätökseen?
  • Kuinka voimme selvittää, onko se totta?

Näkökantoja ja tulevaisuudennäkymiä selvittäviä kysymyksiä

  • Termi "viitata" voi vaatia selvennystä nuorten opiskelijoiden ollessa kyseessä.
  • Mihin viittaat tuolla kommentilla?
  • Kun sanot _____, viittaatko _______?
  • Mutta jos noin tapahtuisi, mitä muuta tapahtuisi sen seurauksena?
  • Miksi?
  • Mikä vaikutus sillä olisi?
  • Tapahtuisiko noin ehdottomasti vai vain mahdollisesti/luultavasti?
  • Mikä on vaihtoehto?
  • Jos on ______ ja ______ on totta, mikä muu voisi myös olla totta?
  • Jos väitämme, että _____ on eettisesti oikein, onko myös ______?

Kysymyksiä, jotka selvittävät johtopäätöksiä ja seurauksia

  • Kuinka voimme selvittää asian?
  • Mitä tämä kysymys edellyttää?
  • Kysyisikö _______ tämän kysymyksen eri tavalla?
  • Kuinka joku voisi ratkaista tämän kysymyksen?
  • Voimmeko lainkaan eritellä tätä kysymystä?
  • Onko tämä kysymys selvä?
  • Ymmärrämmekö sen?
  • Onko tähän kysymykseen helppo vai vaikea vastata?
  • Miksi?
  • Pyydetäänkö meitä tässä kysymyksessä arvioimaan jotain?
  • Mitä?
  • Olemmeko kaikki sitä mieltä, että kysymys on tästä?
  • Jotta voisimme vastata tähän kysymykseen, mihin muihin kysymyksiin meidän on ensin vastattava?
  • En ole varma, ymmärränkö miten sinä tulkitset tämän kysymyksen. Onko tämä sama kuin _____?
  • Miten _____ ilmaisisi tämän asian?
  • Miksi tämä asia on tärkeä?
  • Onko tämä tärkein kysymys vai onko tässä jokin taka-ajatus, josta oikeastaan on kyse?

Questions adapted from Paul, R. (1993). Critical Thinking: How To Prepare Students for a Rapidly Changing World: Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.

Kaikkien ohje-tiedostojen hakemisto